OVERHEID IN TRANSITIE Toch maar weer eens kijken naar een apart ministerie voor digitale ‘Ambities voor Digitale Dienst schieten doel voorbij’ Leden van de Commissie Digitale Zaken presenteerden ambitieuze plannen om de digitale transformatie van de overheid te versnellen en de digitale overheid te verbeteren. Stichting Herprogrammeer de Overheid dacht met hen mee. Een van de belangrijke punten uit het plan is de oprichting van een Digitale Dienst. Wat zijn de valkuilen bij zo’n nieuwe dienst en waar liggen de kansen? TEKST: sjoerd hartholt • BEELD: bureau oma H 40 iBestuur 54, april 2025 et kabinet heeft nog niet gereageerd op de in januari gepresenteerde plannen, maar Onno Eric Blom is bereid om namens stichting ‘Herprogrammeer de Overheid’ hun kijk te geven op de kansen en valkuilen van zo’n dienst. ‘Er valt nog veel winst te behalen als het gaat om het samenspel tussen techniek en beleid’, aldus Blom. Digitale Dienst Een digitale dienst kan bijvoorbeeld helpen bij het opbouwen van institutioneel geheugen, zodat ministeries en uitvoerders niet steeds opnieuw tegen dezelfde problemen aanlopen met technologie. Als lichtend voorbeeld noemt hij Engeland, waar miljarden zijn bespaard doordat er simpelweg beter is nagedacht over de inkoop van ICT. ‘In Nederland bestaat het speelveld vooralsnog uit een klein aantal grote partijen en zijn nieuwkomers feitelijk kansloos. De Digitale Dienst kan ervoor zorgen dat meer verschillende partijen onderdelen leveren voor een ICT-project.’ Om dat te bereiken is er volgens Blom binnen de overheid een centrale partij nodig die veel kennis heeft, inhoudelijk de regie pakt over grote projecten, en deelcomponenten inkoopt in plaats van de eindverantwoordelijkheid over de schutting te gooien. ‘Hiermee hou je kennis intern, voorkom je prijzige afhankelijkheden, en maak je meer gebruik van de kennis die aanwezig is in de markt’. Goede intentie, maar complex Wolfgang Ebbers, expert op het gebied van
41 Online Touch Digitale Dienst Home